ΚΛΙΝΙΚΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ Ι

Κωδικός μαθήματος
ΕΔΔ503
Μονάδες ECTS
6
Εξάμηνο
Εξάμηνο Ε
Κατηγορία μαθήματος
Διδάσκων καθηγητής

ΑΡΣΤΕΑ ΓΚΙΟΞΑΡΗ

Περιγραφή μαθήματος
ΓΕΝΙΚΑ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ 3
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 2

ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

γενικού υποβάθρου, ειδικού υποβάθρου, ειδίκευσης

γενικών γνώσεων, ανάπτυξης δεξιοτήτων

 

ΕΙΔΙΚΕΥΣΗΣ / ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ: ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: ΕΛΛΗΝΙΚΗ
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS ΝΑΙ (στην Αγγλική Γλώσσα)
ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα

Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α

Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με το Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης

Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης και το Παράρτημα Β

Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων

Σκοπός του μαθήματος είναι η παροχή γνώσεων για το σχεδιασμό διαιτολογίων και διατροφικών παρεμβάσεων για παθολογικές καταστάσεις. Το μάθημα θα δώσει έμφαση στη διατροφική φροντίδα ατόμων που πάσχουν από διάφορα νοσήματα συνδυάζοντας τις γνώσεις από άλλα μαθήματα όπως η βιοχημεία, η φυσιολογία, η παθοφυσιολογία, ο μεταβολισμός και η διατροφική αξιολόγηση μεταξύ άλλων και να εφαρμόζουν διατροφικές παρεμβάσεις σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο.

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές /-τριες θα έχουν την ικανότητα:

να εφαρμόζουν τη διατροφική φροντίδα σε ειδικές πληθυσμιακές ομάδες που νοσούν ή είναι σε αυξημένο κίνδυνο να νοσήσουν,

να εφαρμόζουν τεχνικές και στρατηγικές διατροφικής εκπαίδευσης σε ασθενείς,

να σχεδιάζουν διαιτητικά σχήματα με βάση τη διατροφική αξιολόγηση των ασθενών και των διατροφικών συστάσεων της εκάστοτε νόσου,

να αξιοποιούν εργαλεία κινητοποίησης των ασθενών για την αντιμετώπιση της παχυσαρκίας και των συνοδών της νοσημάτων.

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.

Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις

Λήψη αποφάσεων

Αυτόνομη εργασία

Ομαδική εργασία

Εργασία σε διεθνές περιβάλλον

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

Σχεδιασμός και διαχείριση έργων

Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

……

Άλλες…

…….

Ο/Η φοιτητής/-τρια έχοντας ολοκληρώσει το συγκεκριμένο μάθημα θα έχει περαιτέρω αποκτήσει τις ακόλουθες ικανότητες:

Λήψη αποφάσεων σε κλινικό επίπεδο

Επίλυση προβλημάτων που πιθανόν εμφανίζονται από τις διάφορες διαιτητικές παρεμβάσεις

Παρακολούθηση της αποτελεσματικότητας των διαιτητικών παρεμβάσεων

Αυτόνομη εργασία

Ομαδική εργασία

Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Το μάθημα χωρίζεται σε θεωρητικό και εργαστηριακό μέρος.

Περιεχόμενα Διαλέξεων:

Διατροφική φροντίδα, διατροφική αξιολόγηση, διάγνωση, παρέμβαση και παρακολούθηση ασθενών που πάσχουν από δυσθρεψία.

Διατροφική φροντίδα, διατροφική αξιολόγηση, διάγνωση, παρέμβαση και παρακολούθηση ασθενών που πάσχουν από καρδιαγγειακή νόσο.

Διατροφική φροντίδα, διατροφική αξιολόγηση, διάγνωση, παρέμβαση και παρακολούθηση ασθενών που πάσχουν από σακχαρώδη διαβήτη.

Διατροφική φροντίδα, διατροφική αξιολόγηση, διάγνωση, παρέμβαση και παρακολούθηση ασθενών που πάσχουν από νεφροπάθειες.

Διατροφική φροντίδα, διατροφική αξιολόγηση, διάγνωση, παρέμβαση και παρακολούθηση ασθενών που πάσχουν από πνευμονοπάθειες.

Διατροφική φροντίδα, διατροφική αξιολόγηση, διάγνωση, παρέμβαση και παρακολούθηση ασθενών που πάσχουν από αυτοάνοσα νοσήματα.

Διατροφική φροντίδα, διατροφική αξιολόγηση, διάγνωση, παρέμβαση και παρακολούθηση ασθενών που πάσχουν από λοίμωξη HIV-AIDS.

Διατροφική φροντίδα, διατροφική αξιολόγηση, διάγνωση, παρέμβαση και παρακολούθηση ασθενών που πάσχουν από αναιμίες.

Εργαστηριακό μέρος

Μελέτες κλινικών περιστατικών: Σχέδια διατροφικής φροντίδας σε περιστατικά δυσθρεψίας, υπερλιπιδαιμίας, στεφανιαίας νόσου, υπέρτασης, μεταβολικού συνδρόμου, σακχαρώδους διαβήτη τύπου Ι και ΙΙ, χρόνιας νεφρικής ανεπάρκειας σταδίων 1-5, λοίμωξης HIV, και χρόνιας αποφρακτικής πνευμονοπάθειας.

ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣΠρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ. Μετωπική διδασκαλία σε αμφιθέατρο.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝΧρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές

Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class.

Χρήση σύγχρονων μεθόδων διδασκαλίας με ηλεκτρονικά μέσα.

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.

Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.

 

Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης σύμφωνα με τις αρχές του ECTS

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 39
Εργαστήριο 26
Εξέταση θεωρίας 2
Αυτοτελής μελέτη 83
Σύνολο Μαθήματος 150

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης

 

Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες

 

Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Η γλώσσα αξιολόγησης είναι η ελληνική.

Το θεωρητικό μέρος του μαθήματος εξετάζεται με γραπτή δοκιμασία κατά 70% η οποία περιέχει συνδυασμό ερωτήσεων σύντομης απάντησης ή/και πολλαπλή επιλογή ή/και ερωτήσεων ανάπτυξης. Η γραπτή εξέταση μπορεί να περιλαμβάνει περιγραφή ενός σχεδίου διατροφικής φροντίδας για μια κλινική περίπτωση.

 

Το υπόλοιπο 30% του μαθήματος αξιολογείται από τη μελέτη των κλινικών περιστατικών που πραγματοποιείται στο πλαίσιο του εργαστηριακού μέρους του μαθήματος είτε προφορικά ή γραπτά ή από τις εργαστηριακές αναφορές των κλινικών περιστατικών.

 

Για την επιτυχή εξέταση του μαθήματος, προϋπόθεση είναι οι βαθμοί στο θεωρητικό και εργαστηριακό μέρος να είναι τουλάχιστον πέντε (5).

 

 

ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

ΚΛΙΝΙΚΗ ΔΙΑΙΤΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΜΕ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΑΘΟΛΟΓΙΑΣ. Ζαμπέλας Α., Έκδοση 2η. Εκδότης: Broken Hill Publishers LTD. 2022.

ΚΛΙΝΙΚΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ. Elia M., Ljungqvist O., Stratton R.J., Lanham-New S.A. Έκδοση 2η. Εκδότης: Παρισιάνου Ανώνυμη Εκδοτική Εισαγωγική Εμπορική Εταιρεία Επιστημονικών Βιβλίων. 2016.

Krause’s ΚΛΙΝΙΚΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ. Mahan K.L., Escott-Stump S. Ιατρικές Εκδόσεις Λίτσας. 2012.

ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ ΚΛΙΝΙΚΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ. Κοντογιάννη Μ., Γιαννακούλια Μ., Καράτζη Κ.Α., Φάππα Ε. Αποθετήριο Κάλλιπος. 2015.